نوشته شده توسط : محمدرضا

نگاهی به ورزش کوهنوردی

کوهنوردی یک ورزشی است که بنوعی میشود گفت که ابزار و وسیله اش طبیعت که همان کوه و قلل کوهاست میباشد. کوهنوردی نه تنها ورزشی که باعث تقویت جسم بلکه مفرح روح هم است که جسم و روح همزمان با هم تقویت شده وباعث گشته که آدمی در مقابل بسیاری از ناملایمات و سختیهای زندگی ایستادگی و مقاومت نماید ورزش کوهنوردی باعث تقویت اراده و اعتماد بنفس میشود درسی که یک کوهنورد از کوه و طبیعت می آموزد تواضع و فروتنی وافتادگی و همچنین مروت و مردانگی است تنها ورزشی را می بینیم که در آن رقابت نیست بلکه رفافت است اگررقابتی هم باشد برای گرفتن دست افتاده ایست. کوهنوردی رادر بالای کوه در ارتفاعات می بینی بدون اینکه شناختی ازهمدیگر داشته باشند چنان گرم و صمیمی با هم برخورد میکنندکه انگار چندین سال همدیگر را میشناسند وخیلی بی ریا وبی غل و غش با یکدیگر به مصاحبت و به گفتگو می نشینند و اطلاعات و تجارب خود را به همدیگر انتقال می دهند یا چناچه لقمه نانی و غذای ساده ای داشته باشند در تبق اخلاص نهاده و با هم میل می کنند یک حس مشترک و یک حس همگرایی ناشناحته ای کوهنوردان واقعی را به هم پیوند میدهد همه آنها میخواهند به اوج به قله و در نهایت به آن هدف خود برسند این هدف چیست این چه عشقی ست که آن فرد را با همه ی سختی و مشقت به نقطه هدف میرساند. ورزش کوهنوردی باعث شناخت انسان نسبت به فرهنگ انسانهای آن منطقه وبدست آوردن اطلاعاتی در مورد نوع سنگها وپوشش گیاهی و جانوری می باشد ما ایرانیان میخواهیم ضرب المثلی بزنیم خیلی چیزها را به صلابت و استواری کوه تشبیه میکنیم مثلا میگوییم فلانی مثل کوه ایستاده است یا میگویم که مگر کوه کنده ای تاریخچه ی کوهنوردی حرفه ای در ایران تقریبا به 70 سال میرسد از دیر باز انسانهای نخستین کوه ها و غار ها را جایگاه امنی برای خود میپنداشتند که در مقابل حیوانات و سیل و بارندگی و سرما و گرما و بلایای طبیعی آنان را درامان نگه میداشت و از دیر باز بلندی قله ها و کوه ها برای بشریک پدیده ای بشمار میرفت که افکار آنان را بسمت خلقت و آفرینش سوق میداد انسان وقتی که چندین ساعت با کوله ای از وسایل لازم بر دوشش و پیمودن مسیر چندین ساعته آن هم در اوج گرما در تابستان یا در اوج برف و سرما در زمستان وقتی به کوه میرود و سختی ها ی بالا رفتن و صعود کردن و تشنگی و بسیاری از مسایل دیگر را تحمل میکند وقتی که به هدف خود نزدیک میشود که  همانا رسیدن  به قله است به جای احساس خستگی احساس شور و نشاط ویک نیروی عجیبی نیز به او اضافه میگردد و انرزی می گیرد برای هر کسی لازم است برای یک بار هم که شده کوهنوردی را تجربه کند تا لذت جاذبه های طبیعی طبیعت را لمس کند و جزء برنامه های همیشگی زندگی خود قرار دهند ( ای کوه ها و صخره ها از تو سپاسگذارم که ضربه ها و گام های سنگینم را روی خود تحمل میکنی و دم بر نمی آوری ودرس صبر استقامت را به من می آموزی).



:: موضوعات مرتبط: کوهستان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1607
|
امتیاز مطلب : 233
|
تعداد امتیازدهندگان : 71
|
مجموع امتیاز : 71
تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1388 | نظرات ()
نوشته شده توسط : محمدرضا

روز جهانی کوهستان بر تمامی کوه یاران ودوستداران طبیعت  مبارک.

مجمع عمومي سازمان ملل در پنجاه و هفتمين نشست خود در سال 2002، روز 11 دسامبر هر سال مصادف با 20 آذر ماه را بعنوان روز جهاني کوهستان نامگذاري نمود.


 
سازمان ملل متحد، سال 2002 را "سال جهاني کوه ها" اعلام کرد  و از سال 2003روز 11 دسامبر هر سال مصادف با 20 آذر ماه را بعنوان روز جهاني کوهستان نامگذاري نمود. هدف از اختصاص اين روز؛ نقش و اهميت بالاي کوهستان بعنوان يکي از زيستگاه هاي مهم انسان و مهمترين پناهگاه هاي تنوع زيستي گياهي-جانوري مي باشد. علاوه بر آن کوه ها از مهمترين منابع تامين کننده آب شيرين در جهان به شمار مي آيند.
مديريت تنوع ريستي کوهستان براي زندگي بهتر موضوع يا شعار روز جهاني کوهستان سال 2006 مي باشد. هدف از انتخاب اين شعار افزايش آگاهي عمومي در مديريت پايدار تنوع زيستي کوهستان و استفاده بهينه از اين پناهگاه طبيعي مي باشد.

مديريت تنوع زيستي در کوهستان تامين بخشي از نياز هاي طبيعي انسان و جانوران است. کوهها سرچشمه بيش از نيمي از آب شيرين مصرفي جهان، منشا علوفه، چوب، گياهان دارويي و مواد معدني بي‌شمار هستند. فضاي کوهستان بعنوان مکاني براي فراغت انسان و دور بودن از زندگي شهري خود دليل محکمي براي توجه ويژه به اين پناهگاه زيستي خدادادي است. همچنين کوهستان‌هاي جهان خاستگاه تنوع فرهنگي و انبار تنوع ژنتيکي هستند. زيست بوم‌هاي کوهستاني، بسيار شکننده هستند و امروزه در بيشتر نقاط جهان دستخوش بهره‌برداري‌هاي مفرط و در معرض فرسايش و تخريب شديد هستند.

 بهره برداري زياد و نادرست انسان، اين نعمت خدادادي و منحصر بفرد را در معرض خطر انهدام قرار داده است. در نظر گرفتن راهکارهايي براي محافطت بيشتر از کوهستان ازجمله افزايش مناطق حفاظت شده و اختصاص جريمه براي مبارزه با آسيب رساندن و از بين بردن کوهستان بنوبه خود حفظ تنوع زيستي کوهستان را در پي خواهد داشت.

روز جهاني کوهستان فرصت مناسبي براي ارتقاء سطح آگاهي عمومي در لزوم مديريت تنوع زيستي کوهستان به شکل پايدار که کاهش فقر، توسعه وسائل امرار معاش و حفظ محيط طبيعي و زيباي کوهستان را بدنبال دارد.

کوه ها بهترین تامین کننده های آب شیرین برای انسانها می باشند درضمن بهترین تصفیه کننده های آب از گل ولای هستند.آب به علت عبور از لایه های متعدد شن وماسه و.. در کوه به آبی گوارا تبدیل می شود.

حامی کوه باشیم نه مخرب کوه به امید روزی که عمل جایگزین شعار شود.



:: موضوعات مرتبط: کوهستان , ,
:: بازدید از این مطلب : 1944
|
امتیاز مطلب : 222
|
تعداد امتیازدهندگان : 69
|
مجموع امتیاز : 69
تاریخ انتشار : جمعه 2 آذر 1388 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد